Pod skrótem MLM kryje się angielskie określenie multi-level marketing, czyli marketing wielopoziomowy. Jest to jedno z popularniejszych narzędzi marketingowych w internecie, przy okazji generujących szanse na zarobek dla każdego z partnerów. Do uzyskania pożądanego efektu niezbędna jest współpraca partnerów znajdujących się na różnych poziomach. Może to być dystrybucja produktu, usługi od producenta lub usługodawcy do odbiorcy.
Marketing sieciowy na wielu poziomach
Nie każdy od razu zrozumie, jak funkcjonuje MLM. Co to jest? Jak działa? Pytania osób początkujących pokazują, że struktura marketingu wielopoziomowego wymaga głębszego przyjrzenia się zasadom jego działania, ale jeśli już się je zrozumie, dalej jest dużo prościej. Jak przystało na marketing, ideą całości działań jest po prostu dystrybucja produktu lub usługi od twórcy czy też wykonawcy do odbiorcy. Dochodzi do tego jednak wielopoziomowość, co wskazuje na zaimplementowaną złożoną strategię wewnętrzną. Dla zwiększenia zysków, korzysta się z pomocy wielu (czy nawet bardzo wielu) partnerów, którzy znajdują się na różnych poziomach zaawansowania i mają różne możliwości. Używając swoich kontaktów, umiejętności i narzędzi mogą osiągnąć wyjątkowo dobre rezultaty. Ten rodzaj marketingu nie wymaga wnoszenia dużych sum w poszczególne czynności, jak też nie potrzebuje narzędzi związanych z tradycyjnymi ścieżkami dystrybucji.
Zamiast zbędnych wydatków – dobre wynagrodzenie
Żeby coś sprzedać, przekonać klienta do korzystania z produktu czy usługi, potrzebne są przeważnie liczne reklamy, skomplikowane działania promocyjne, nabywanie miejsca na ogłoszenia, banery itd. W MLM tego nie ma, wystarczy po prostu indywidualny wkład wszystkich partnerów uczestniczących w sieci. Zyski dzielone są pomiędzy nich adekwatnie do wkładanego wysiłku oraz uzyskiwanych wyników. Nie trzeba liczyć na to, że szef przyzna wyższe lub niższe wynagrodzenie, bo w tej formie marketingu nie ma szefów. Są jedynie tzw. liderzy, samorekrutujący się spośród wszystkich uczestników. Liderem może zostać każdy, kto poświęca swojej pracy dostatecznie dużo czasu i ma bardzo dobre wyniki.
System „piramidy”
Systemy typu MLM mają charakterystyczną cechę – w miarę rozrostu sieci tworzy się rozbudowana piramida partnerów, z których każdy ma swojego lidera i może być liderem dla innych – pozyskanych do projektu przez siebie. Przy takiej formie widać wyraźnie, że najwięcej zarabiają ci znajdujący się bliżej „szczytu” piramidy, bo uzyskują oni cząstkowe wynagrodzenie z zarobków wszystkich znajdujących się poniżej. Na szczęście dla osób zajmujących niższe szczeble piramidy, nie ma ona jakiegokolwiek dolnego limitu i bez problemu mogą oni pozyskiwać swoich własnych partnerów. Tego typu schemat wymusza od wszystkich uczestniczących stałego, aktywnego poszukiwania partnerów i rozpowszechniania informacji na temat produktu czy usługi. Wykorzystują oni do tego różne kanały, na przykład serwisy społecznościowe, mailing, reklamy na stronach internetowych.