Franczyza - dla młodych przedsiębiorców

Rozwijanie biznesu w modelu franczyzowym zdobywa coraz większą popularność. Sama franczyza przeznaczona jest głównie dla przedsiębiorców, którzy poszukują dobrego, a co najważniejsze sprawdzonego pomysłu na biznes. Pozostaje pytanie, czy franczyza jest dobrym rozwiązaniem także dla młodych, początkujących przedsiębiorców?

Pierwszy, własny biznes

Wielu franczyzobiorców to osoby, które dotychczas nie miały do czynienia z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Zazwyczaj do czasu założenia własnej firmy w modelu franczyzowym pracowały one na etacie, zatem nie miały większej wiedzy na temat tego, jak poruszać się w świecie biznesu. Rozwiązaniem miała być dla nich franczyza, w której z założenia pomaga im bardziej doświadczona osoba, czyli franczyzodawca. Daje nie tylko pomysł na biznes, ale również przeprowadza przez większość niezbędnych do wypełnienia formalności, pomaga znaleźć odpowiedni lokal, pomaga rozreklamować nasz sklep czy punkt usługowy. Franczyza sprawia, że młodzi przedsiębiorcy nie są sami – zawsze mogą poprosić o pomoc bądź o poradę franczyzodawcę. Dodatkowo mogą oni korzystać z pomysłu na biznes, który odniósł już sukces. Wielu początkujących przedsiębiorców nie dysponuje też zbyt wysokim kapitałem na start. Dzięki franczyzie mogą oni zacząć nawet wtedy, gdy posiadają jedynie kilka tysięcy złotych wolnych środków pieniężnych. W niektórych franczyzach wymagane jest jedynie 5 tysięcy złotych na start, choć często kapitał początkowy oscyluje w okolicach 15-20 tysięcy złotych. Niemniej jednak to i tak mniej, niż gdybyśmy chcieli założyć swoją działalność całkowicie od podstaw.

Dla każdego?

Franczyza ma wiele zalet, które doceniają w szczególności młodzi przedsiębiorcy. Niemniej jednak nie możemy zapominać, że prowadzenie własnego biznesu, nawet w modelu franczyzowym, wymaga nie lada wysiłku. Nie jest bowiem prawdą, że franczyzodawca zrobi za nas wszystko – on daje nam jedynie gotowy pomysł na biznes, my natomiast musimy go rozkręcić we własnym zakresie. Choć służy nam pomocą, to my jesteśmy managerami własnego punktu usługowego czy handlowego. Dlatego też stale musimy rozwijać swoją wiedzę w zakresie reklamy, funkcjonowania rynku czy tego, jak działa nasza konkurencja. Co więcej, franczyzodawca wymaga pewnego rodzaju prowizji za pomoc oraz za sam pomysł na biznes. Prowizja ta zwykle przedstawia się jako procent od wypracowanych zysków, niemniej jednak zawsze sposób jej ustalania zostaje szczegółowo opisany w umowie franczyzy. Osoby, które chciałyby czerpać maksimum korzyści z własnej pracy, niestety, będą musiały podzielić się zyskami z franczyzodawcą. Co więcej, franczyza nie jest dobrym rozwiązaniem, jeśli młody przedsiębiorca jest bardzo ambitny i ma własne pomysły na rozwój swojej marki. W przypadku franczyzy musimy, w pewnym sensie, wbić się w pewien model prowadzenia działalności. Polityka punktów franczyzowych musi być bowiem w miarę możliwości spójna. Dlatego też warto rozważyć, czy franczyza rzeczywiście odpowiada na potrzeby młodego przedsiębiorcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here