Biznes na wsi

Wieś nie wydaje się zbyt dobrym miejscem na rozwój biznesu? Nie obawiaj się – wbrew pozorom można tutaj uruchomić bardzo wiele ciekawych inicjatyw, począwszy od standardowej agroturystyki aż po farmę wiatrową czy hodowlę unikalnych gatunków zwierząt. Można też prowadzić dowolną „zwykłą” działalność, jeśli znajdzie ona optymalną ilość zainteresowanych odbiorców.

Na co zwrócić uwagę?

Ważna jest specyfika regionu, ale nie chodzi o to, by wzorem wszystkich innych okolicznych przedsiębiorców obsiewać grunt pszenżytem, bo pięknie tutaj rodzi. To całkiem dobry sposób na umiarkowane zyski, ale na pewno nie pozwoli osiągnąć spektakularnych rezultatów. Tereny wiejskie oferują mnóstwo perspektyw związanych z turystyką, hodowlą czy wspomnianym rolnictwem, można jednak wykorzystać ich atrakcyjność do stworzenia tła jakiejkolwiek innej działalności lub zainteresować się przetwórstwem, postawić na usługi (w zależności od potrzeb), rozwinąć aspekt edukacyjny i kulturalny.

Analiza perspektyw

Biznes na wsiBiznes na wsi może być ograniczony do pewnego obszaru bądź nie. W zależności od wyboru opcji, trzeba od samego początku konsekwentnie planować każdy kolejny krok. Najtrudniejsze są zdecydowanie plany dotyczące wykorzystania wyłącznie wsi jako grona odbiorców produktu lub usługi. Jest to specyficzny region, do tego często niewielki – wielkość przeciętnej wsi sprawia, że niektóre rodzaje działalności mogą być kompletnie nieopłacalne lub bezsensowne z uwagi na bliskość miasta, do którego mieszkańcy jeżdżą w dowolnych celach. Działalność, która nie przyniesie zysków, wygeneruje straty i może zniechęcić do prób wykorzystania terenów wiejskich, więc lepiej jest dobrze się zastanowić.

Co może się sprawdzić?

Tereny wiejskie często pozbawione są przydatnym mieszkańcom punktów usługowych. Można sprawdzić, jaki będzie najlepszym rozwiązaniem mając na uwadze również to, że każdy większy zakład stworzy przynajmniej kilka miejsc pracy (jeśli nie planuje się samodzielnej działalności). Dobrze sprawdzają się: usługi krawieckie/szewskie – (specyficzne dla terenów wiejskich jest wprawdzie robienie zakupów z dala od miejsca zamieszkania, ale też z reguły jest tu więcej osób w średnim i starszym wieku, które cenią tego typu usługi), medyczne – na przykład przychodnia dentystyczna, weterynaryjna, kosmetyczna. Dysponując fachowymi umiejętnościami i wyposażeniem, można „uciągnąć” taki punkt samodzielnie. Drugim uniwersalnym i opłacalnym rozwiązaniem jest sklep oferujący towar będący deficytem w danej okolicy, czyli np. nie ma sensu otwierać kolejnego spożywczego, ale już salonik prasowy czy apteka mogą się okazać strzałem w dziesiątkę. Przy okazji warto zwrócić uwagę na możliwość skorzystania z opcji franczyzy. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba samodzielnie pracować na sukces marki, jak i inwestować w szkolenia, więc dla początkujących jest to bardzo opłacalny pomysł. Wiele opcji franczyzy dostępnych jest już dla małych lokali – jak najbardziej warto spróbować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here