Odpowiednie oświetlenie miejsca pracy to jedna z podstawowych kwestii związanych z bezpieczeństwem, o jakie musi zadbać pracodawca. Dostęp światła ma nie tylko wpływ na jakość realizowanych przez zatrudnione osoby zadań, ale też wpływa na ich zdrowie, a w skrajnych przypadkach nawet życie. Jak zatem wygląda kwestia instalacji lamp w miejscu pracy? O czym należy pamiętać? Poniżej przedstawiamy podstawowe kwestie związane z tym zagadnieniem.

Przede wszystkim o odpowiednim oświetleniu miejsca pracy mówią konkretne przepisy w prawie. Kodeks pracy jasno mówi, że niezastosowanie się do nich może przysporzyć właścicielowi firmy wiele kłopotów. Zapewnienie pracownikom światła stanowi bardzo ważny element organizacji miejsca wykonywania przez nich konkretnych zadań. Z jednej strony wpływa to na samopoczucie zatrudnionych, a w efekcie na ich wydajność. Z drugiej ma realny wpływ na ich zdrowie, a w skrajnych przypadkach nawet życie.

Światło naturalne czy sztuczne?

Podstawową kwestią, jaką należy wyjaśnić już na wstępie, to zapewnienie pracownikom światła dziennego. Zgodnie z zapiskiem w kodeksie pracy, pracodawca ma obowiązek tak zorganizować miejsce wykonywania obowiązków przez zatrudniane osoby, by był w nim dostęp do światła dziennego. Mowa tu konkretnie o pomieszczeniach wykonywania pracy, co w rozumieniu kodeksu oznacza miejsce, w którym w ciągu doby pracownik przebywa więcej niż 4 godziny. Są oczywiście wyjątki od takiego stanu rzeczy. Stosowanie w pomieszczeniach pracy wyłącznie oświetlenia sztucznego jest dopuszczalne w przypadkach, gdy dostęp do światła dziennego jest niemożliwy np. z uwagi na technologię produkcji. Aby jednak zatrudnić osoby w takich warunkach, niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia.

Co z oświetleniem elektrycznym?

Pracodawca mimo wszystko musi również zapewnić dostęp do światła sztucznego. To musi spełniać jednak pewne normy. Stosunek wartości średniego natężenia oświetlenia w pomieszczeniach znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie, nie powinien przekraczać normy 5 do 1. Jeśli w danych pomieszczeniach praca wykonywana jest w pełnej ciemności, pracodawca ma obowiązek zadbać o to, by przy wyjściu wzrok mógł zaadaptować się do nowych warunków. Co więcej,  w pomieszczeniach, w których w razie awarii oświetlenia może dojść do różnego rodzaju zagrożeń dla życia lub zdrowia zatrudnionych osób, należy zagwarantować światło awaryjne.

Gdzie się zaopatrzyć?

Zakup odpowiedniego oświetlenia do miejsca pracy nie powinien stanowić problemu. Obecnie wszelkie lampy i poboczne urządzenia spełniające normy można znaleźć w każdym sklepie z asortymentem elektronicznym lub elektrycznym. Bardzo duży wybór jest chociażby w internetowych punktach sprzedaży (https://el12.pl/oswietlenie,k332). W każdym z takich sklepów można też liczyć na fachową pomoc sprzedawców.

Najważniejsze bezpieczeństwo

Rodzaj oświetlenia w miejscu pracy zależy oczywiście od jej rodzaju. Inaczej oświetlone zostanie biuro dla programistów, a zupełnie inaczej hala produkcyjna w fabryce. Najważniejsze jest jednak, by światło nigdy nie wpływało niekorzystnie na zdrowie osób zatrudnionych. Sama barwa światła z zamontowanych żarówek ma pomóc w wykonywaniu obowiązków, a cała instalacja musi być zamontowana w taki sposób, by nie narażała nikogo na jakikolwiek wypadek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here